NÉVJEGY
Filth (Mocsok)
évjárat: 2013, angol
gyártó: Stell Mill Pictures, Film I Vast, Lionsgate
műfajilag: thriller, krimi, dráma
rendezte: Jon S. Baird
főszereplők: James McAvoy, Jamie Bell, Imogen Poots, Eddie Marsan, Joanne Froggatt, Shirley Henderson, Jim Broadbent, Emun Elliott, Shauna Macdonald, Gary Lewis
Irvine Welsh könyvből készítettek már kultikus filmet, mint tudjuk. Igen, a Trainspottingot, még 1996-ban Danny Boyle, amin még középiskolásként meredtünk a szobatársakkal és sokszor a könnyeinkkel küzdve görcsöltünk a röhögéstől, sokszor meg döbbenten bámultuk a képsorokat szótlanul. Aztán meg újra és újra megnéztük a remekművet.
Az aktuálisan górcső alá vett tétel a szintén Welsh műből adaptált Mocsok, aminél kifejezőbb címet nehéz lett volna találni. A fő-főszereplő, a James McAvoy által alakított zsaru eszelős egy figura. Alkohol- és drogfüggő, ez egy dolog. Ugyanakkor olyan masszívan gátlástalan egy rohadék, hogy tök természetesen jönnek elő belőle azok az ötletek és megmozdulások, amikkel genyóbbnál genyóbb módon tesz alá a munkatársainak, hosszabb távon kijátssza őket egymás ellen, lefekszik az asszonyaikkal és mindezt azért, mert kilátásba kerül egy előléptetés az őrsön, amit mindenképp neki kell megcsípnie. Közben egy gyilkossági ügyön is dolgozik a mocsoktól bűzölgő skót utcákon, aminek kimenetele nagyban befolyásolhatja a ranglétrán való előrejutását. Mégsem Skócia fertőzött szívéről, a lepukkant helyszínekről kell itt beszélni. A mocsok a főhős maga, az utolsó szemétláda Bruce Robertson, akinek instabil, de impulzív és a maga nemében lehengerlően karizmatikus karaktere áll a fókuszban, és ahogy egyre jobban csúszik ki a szétintrikázott talaj Bruce lábai alól, úgy zuhanunk mi nézők is a mocsok alá temetett őrült elméje egyre mélyebb rétegei közé. Így fordul a film groteszk krimiből valóságos drámába, méghozzá úgy, hogy meglehetősen szűrreális csatornán vagyunk végigvezetve.
A karakterközpontúság miatt viszont majdnem minden James McAvoy-on múlott, amit pedig ő varázsol a filmben, az parádés. Félelmetes, mennyi rétegével tudott azonosulni Bruce személyiségének, és ahogyan ezeket fokozatosan kibontva közvetíti felénk...hátborzongató. Egyszerre tudtam röhögni rajta, vagy éppen odakívánni egy temetkezési vállalkozóhoz próbafekvésre, de ugyanakkor sokszor marhára rámijesztett és szívből tudtam szánni is. Azt nem mondanám, hogy ő vitte el a hátán a filmet, egyszerűen inkább róla szólt és kész.
PRO: Fergeteges James McAvoy alakítás egy nagyon sokszínű filmben. Első blikkre egyszerűnek tűnik a főhős személye és a film műfaja is, de hamar bajba kerülhetünk, annyira sokrétű lesz a móka :) Az angoloktól megszokhattuk, hogy tisztában vannak a filmzene fontosságával és azok szerves részét képezik az alkotásaiknak. A Mocsokban is pompásan választották meg a dalokat a jelenetekhez. Nagyon sokat hozzá tesz ez is az élményfaktorhoz.
KONTRA: Amikor ilyen bátran nyúlnak különböző műfajokhoz és vegyítik őket, fennáll a veszélye, hogy az átmenetek nem lesznek eléggé gördülékenyek és a film értelmi síkja szagatottá válik. Sajnos a Mocsok is beleesik ebbe a hibába, több ponton is. Sőt olykor maguk a vágások is olyan élesek lettek néhány jelenet között, ami már feltűnően zavaró. Az pedig, hogy ennyire a középpontba helyezték a főhőst, minden mást szinte csak köretnek mos mellé a sztoriban, és hiába McAvoy élete alakítása, ez önmagában kevés ahhoz, hogy a Trainspotting mellé beállhasson egy újabb Irvine Welsh kultnak a Mocsok.
tibike: 8/10, imdb: 7,3 (13.167), rottentomatoes: 76%