HTML

Tibike filmet néz

Egy mezei filmkedvelő beszámolói. Laikus kópé olykor kaotikus eszmefuttatásainak helye, nem pedig szakszerű kritikus vacka ez.

Friss topikok

  • slartibartfast: Biztos nem fogom otthagyni, habár mondjuk a pezsgősüveg félperces művészi kibontásától kicsit már ... (2015.08.29. 14:04) Hannibal - 2. évad
  • slartibartfast: @Segna: Nem láttam még, de akkor itt az ideje. Szeretem a megosztó filmeket .) Köszönöm a tippet. (2015.05.23. 15:46) Csillagok között - 2014 (Interstellar)
  • doggfather: @slartibartfast: nagyon jó volt ő is az biztos, sőt gyakorlatilag az utolsó kis mellékszereplő is ... (2015.02.26. 10:06) Fargo (a sorozat) - 2014
  • Zsembibaba: Teljesen egyet ertek a leirtakkal, jo elemzes :) (2014.06.10. 21:29) Walter Mitty titkos élete
  • Globetrotter2014: Nem volt egy nagy szám. nagyon rossz se de kb Bay szintjén, Del Torótól többet vártam volna. (2014.06.10. 16:55) Tűzgyűrű

Csillagok között - 2014 (Interstellar)

slartibartfast 2015.04.30. 21:45

interstellar2.jpg

 

amerikai-angol sci-fi. rendezte: Christopher Nolan. főszerepben: Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Jessica Chastain, Michael Caine, Matt Damon.

*****

matthew.jpg

Ó, annyi mindent hallottam és olvastam már erről a filmről, mielőtt végre meg tudtam nézni. Pedig én próbáltam kizárni az információt, de az csak zúdult rám. Be kell vallanom, hogy eredeti nyelven vágtam bele először egy olyan estén, amikor hullafáradt voltam és bizony belealudtam a filmbe és kb. annyi szűrődött át, hogy most megint meg kell menteni az emberiséget, brrrr...ne már! Akkor el is véreztem az első fél órában. Aztán újrakezdtem magyar szinkronnal.

A történetről elég annyi, hogy ha a Földet nem is, de az emberiséget a pusztulás fenyegeti. Olyan szinten sikerült mindent tönkre vágnunk, hogy porviharok és a teljesen kedvezőtlen éghajlati körülmények egyre jobban ellehetetlenítik a különböző élelmiszer alapkomponensek vetését, betakarítását. Jobbára már csak kukoricát lehet vetni és mindent por borít, még a lakásbelsőket is.Főhősünk, Cooper ebben a világban él, de szinte csak testileg, ő ugyanis űrpilóta volt még abban az időben, amikor a világnak pilótákra, mérnökökre és értelmiségekre volt szüksége. A film jelenében elsősorban farmerekre van szükség, akik ebből a posványból is ki tudják hozni még, amit lehet. Így a Coopert alakító Matthew Mc. nem csoda, ha csodabogárként mászkál ebben a földi pokolban, őt még mindig a felfedezések és az ember kilépése a nagyvilágba vonzza. Kétgyerekes családapaként feleség nélkül ez az alapleütés jól megadja a karakter kettősségét, belső tusáját.

Minden megváltozik, amikor Cooper lányával, Murphyvel együtt megmagyarázhatatlan módon helykoordinátákra lel és azok egy már feledésbe merülő világhírű szervezethez vezetik el őket, ahol beindul a móka és Coopernek megmutatják a lehetőséget, miként menekülhet meg az emberiség a kihalás széléről.

Hú, nagyon misztikusan szórtam ide ezt a sok badarságot, de egyszerűen nem akarok semmi poént lelőni. A lényeg, hogy innentől egy fantasztikus utazás veszi kezdetét, amit a sci-fi szeretőknek egyszerűen bűn kihagyni. Új galaxist is meg fogunk látogatni :)

interstellar-movie-science.jpg

Nehéz összeszedetten írnom a filmről, mert még mindig a hatása alatt vagyok. Mr. Nolan megint zseniálisat rendezett. A film utolsó harmadában kiosztott gyomrosokat olyannak éreztem, mit anno az Eredetnél, még akkor is, ha egy szinttel az Interstellar lemarad a nagy kedvencemtől. A mozi alá Hans Zimmer végig nagyon hangulatos és korrekt zenét tol a néző arcába, az operatőri munka csillagos ötös. Hallottam olyat, hogy Nolan nem ért az érzelmekhez. Nem igaz. Ha valahol, ebben a filmben bizonyítja, hogy de. A végső harmadnál nagy mértékű nyitottság kell a fikcióra, ezt belátom. A laikus néző azt fogja mondani, mi a jóélet történik, mi ez a fos már?! Az ortodox sci-fi néző legyint majd jó eséllyel, hogy Nolan olyan irányba vitte el az egészet, ami tudományosan kurvára megalapozatlan és utat nyitott a saját agymenésének. Még jó, hogy én a két tábor közé ékelődöm be. Igen, ez a film inkább fiction, mint science. Szerintem. Nolan pedig nagyon jól találja meg azt az utat, amivel agyszüleményének mondanivalóját a megfelelő hallgatóságnak megfelelő formában tudja átadni úgy, hogy azok még napok múlva is ezen gondolkodjanak. Értelem és érzelem mesteri összelinkelése az Interstellar, aminek ugyan vannak hibái, de számomra tipikusan az a film, ahol pont leszarom őket.

tibike: 9/10, imdb: 8,7/10 (594.998), rottentomatoes: 72%

Címkék: sci-fi

21 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tfilmetnez.blog.hu/api/trackback/id/tr27418398

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.05.01. 18:26:27

A legérthetetlenebb nekem az volt, hogy mint kiderült a történet végén azokat a bizonyos kordinátákat ő saját maga adta meg, amivel még az elején sikerült saját magát eljuttatnia a NASA létesítményéhez. Ezzel indult az utazás ugyebár. Kérdés, hogy ezt minek tette, ha a film közepétől más szándéka sem volt, mint visszatérni a családjához.

McKinney 2015.05.01. 21:36:02

jó nagy nyál lett, szép fényképezéssel

slartibartfast 2015.05.01. 21:58:51

@Mokaka: Na,de azokat a jeleket már később adta le, azután, hogy többször is volt lehetősége átgondolni, hogy mit akar, egyértelműen az "A" tervet vagy valami mást. Persze tudjuk, hogy végig kitartott az "A" mellett :D

slartibartfast 2015.05.01. 21:59:49

@McKinney: A vége nagyon szentimentális, ezért is írtam, hogy értelem és érzelem összelinkelése.

Tisztességes Természettudomány 2015.05.01. 23:20:55

@Mokaka: Ha jól emlékszem volt egy fordulat a fickó hozzáállásában, amikor meghallotta a fekete lyuk belsejében a robot hangját.

Előtte végigment a különböző időpontokon, és igyekezett jelezni a lánynak, magának, STAY a könyvekből, leeső dolgok, stb.

Utána viszont a robot szavaiból "Nem azért hoztak ide minket, hogy megváltoztassuk a múltat" rájött, hogy ez így volt jó, ezért elhelyezte a NASA koordináták kódját, majd elkezdte morzézni a fekete lyuk gravitáció adatait, amellyel a kislány megoldotta az egyenleteket.

Tehát a "kopogó szellem" attitűdje azért változott meg a múltban, mert apuka ráébredt a jövőben, hogy a még távolabbi jövőből is önmaguk segítik őket...

Analking Skywalker 2015.05.01. 23:26:28

Nekem ezzel a filmmel csak annyi problémám volt, hogy végtelenül szar. Nincs sztori(bármelyik az m2-n futó rajzfilmsorozat bármelyik epizódja mélyebb tartalommal bír) A végtelenségig hypeolt ezmennyirenagyontudományosanmegalapozott dolog, kb kimerült 1 bővített mondatban. A karakterek maximum egy TSZ színjátszó szakkörének szintjén mozogtak, amiben Juliska a traktorosnő játszotta Leia hercegnő szerepét, mert ő volt a legerősebb a társulatban.
Életem legnagyobb mozis csalódása volt ez a rettenet...

Provokat Úr 2015.05.02. 08:21:49

@Analking Skywalker: Teljesen egyetértek, óriási csalódás volt ez a film! Lassú, terjengős, érzelgős, ömlengős és az én - nagyon korlátozott - ismereteim szerint tudományosan is tökéletesen megalapozatlan. Érthetetlen számomra, hogyan tetszett bárkinek is.
Az egyetlen amit pozitívumként el tudok mondani róla, hogy a gravitáció miatt megváltozott idő szerepét elég hitelesen ábrázolja. A többi egy gejl massza. Ja és Matthew Mc. végig úgy motyog a filmben, hogy csak minden ötödik szavát lehet megérteni.
Nagy szégyene ez Nolannak.
2/10 maximum! Abból is egy a szuper designos robot miatt. Az nagyon kúl.

slartibartfast 2015.05.02. 08:33:31

A robotok voltak a kedvenceim :)

Szabip 2015.05.02. 09:32:51

Óriási elvárásokkal ültem be a filmre, kedvenc rendezőm, kedvenc zeneszerzőm közös munkái eddig letaglóztak. A moziból óriási csalódással jöttem ki, akkor valahogy nem állt össze kerek egésszé. Az áltudományos maszlag is zavart...

Aztán megnéztem újra meg újra később és rájöttem, hogy jó film ez, csak ülepednie kell. Az érzelmi szál számomra nem, hogy sok hanem kevés, sokkal érzelmesebb szokott lenni Nolan. Matthew szerintem nagyot játszott, de Damon nem illett a filmbe.
A párbeszédek elgondolkodtatóak: "Szülőként az ember a gyereke jövőjének a kísértete"

Az űrből többet is mutathattak volna, és a történet sem logikus egy idő után de ettől függetlenül zseniális, lehetett volna 3D-s. 8/10

J. Mutzenbacher 2015.05.02. 13:02:50

Érdekes, én pont tegnap láttam ezt a filmet; egyszer csak eszembe jutott, hogy elfelejtettem megnézni. Csalódtam benne, ez csak a szokásos hollywoodi iparosmunka a szokásos klisékkel. Szerintem az érzelmi szál is egy kicsit nyálas lett. Az elején nyilatkozó öregekkel meg tökre lelőtték a poént, miszerint azért valamiféle happy end lesz a vége.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2015.05.02. 15:22:45

Én is pont tegnap láttam. Az a bizonyos ortodox scifi-néző én vagyok. :-) És én azt mondtam rá, hogy egész tisztességes próbálkozás volt, néhol kissé levágott kanyarokkal, nagyvonalúan összepasszított magyarázatokkal, de megvolt a filmben az a többlet, amiért egy ideig meg fog maradni az emlékezetünkben. A cselekményekben is ott van az a pár váratlan vagy szokatlan elem, ami ahhoz kell, hogy utólag még kicsit járjon rajta az agyunk.

Az elejét szokás szerint csak a feleségem nézte, én csak hallottam; az alapján kicsit hosszú felvezetés volt. Én csak akkor ültem le, amikor az út elkezdődött. A film kegyetlenül hosszú, néha elég lassú is, bár nem vontatott, és az asszonnyal megállapodtunk abban, hogy ezt rengetegen hagyhatták ott a moziban. Már persze ha nem beszélgetni kezdtek, meg telefonálgatni. De ez nem csökött agyúaknak készült popcornozós film, az hétszentség. Annál is inkább, mert kicsit sűrítve, illetve röviden beszélnek olyan scifis és kozmogóniai fogalmakról, amelyek, ha itt találkozik velül a néző először, érthetetlenek és követhetetlenek maradnak.

A trükkök, díszletek, helyszínek nagyon rendben vannak. Mivel a felvétel mozis hangot használt, sajnos a zene túl hangos volt, így kijöttek annak a gyengéi, a néha már terhes monotonitása, de alapvetően az is rendben volt.

Összességében azt mondom, hogy pont az ortodoxoknak ajánlható film. Nálam talán 8/10.

Segna 2015.05.02. 16:20:44

Most láttam én is. Otthon fotelben, magyarul. Nem mentem ki sörért, kajáért, nem foglalkoztam mással.
Régimódi, lassú sodrású és elgondolkodtató film. Magával ragadja az embert. Persze itt-ott érzelgős, de a fenébe is, az ember érzelgős lesz ha a gyerekeiről van szó!
A földi világ pedig egyre jobban hasonlít. Engem pl. szíven ütött az iskolai behívatós jelenet "maga elhiszi, hogy jártunk a Holdon?" brr... szinte hallottam a mi igazgatónőnk hangját hozzá...
Külön jó volt a zene. Engem a 2001 Űrodüsszeiára emlékeztetett. Én nem sajnáltam a rááldozott időt.

Segna 2015.05.02. 16:26:11

@Analking Skywalker: te melyik m2-t nézed, és milyen rajzfilmeket?! Szívesen ajánlanám a gyereknek őket.
Szerintem ülj le ez elé a film elé még egyszer (kapcsold ki a kaparászós telefonodat, szakadj le addig a netről) és NÉZD MEG a filmet. Ne a hypeolással foglalkozz, és ne hasonlitgass, csak figyelj.
Sok ember nem gondolkodik, csak átrendezi az előítéleteit.
Persze, lehet, hogy ez a film olyan mint a Csendes Don; 17 évesen olvashatatlan.

Jan_OS 2015.05.02. 16:45:03

A szeretet erősebb, mint a gravitáció.. kvázi mezitláb beugrunk a feketelyukba és túéléljük.. a gonosztudós egyértelműen azért kellett, mert nagyon leült az egész kellet valami konfliktus, hát nem sikerült túl jól.. a "hercegnő" hitelesen hozza a leghiteltelenebb tudóst.. elbassza a küldetést, és annyira hiteles mint egy plüss állat..
a mesterséges lyuk az emberiség megmentésére irányul, de mégsem hiszen majdnem az összes bolygóval árnyékra vetődünk és gondolom valami groteszk vicc miat jó messire lett rakva hogy csak egy próbálkozási lehetőség legyen..
Ez egy szörnyű katyvasz volt, nem film , 3/10-es

ez a film szörnyű :)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2015.05.02. 16:53:04

@Szabip: "Óriási elvárásokkal ültem be a filmre..."

Itt szokott az élmény tönkremenni. Ezért is tartom ostobaságnak a nagy durranásnak szánt filmek előtti hype-olást, az újabb hírek, werkfilmecskék, pár másodperces részletek csepegtetését a Star Warsból, Avatarból, Titanicból, James Bondból stb. Az ember vagy túl nagy elvárásokkal ül be a moziba, vagy már előre utálja a filmet, annyira elege van már a sok nyomulásból. (Én így jártam az Avatarral, pedig az nem is lenne rossz film. És nem szeretnék így járni a SW7-tel.) Lehet, hogy többségében nagyobb bevételt kaszálnak azzal, hogy erőszakkal behajtják a jónépet a moziba, közben elveszítve a magamfajtákat, mert mi kevesebben vagyunk.

"Aztán megnéztem újra meg újra később és rájöttem, hogy jó film ez, csak ülepednie kell."

Így van.

slartibartfast 2015.05.02. 19:42:45

Talán még egy film sem volt ennyire megosztó azok közül, amelyekről írtam itt eddig :D

lazaraki 2015.05.02. 19:52:31

Kb. az első óra totálisan nézhetetlen.

Analking Skywalker 2015.05.02. 20:23:35

@Segna: Mivel a gyerekeim ovisok, ezért előfordul, hogy megnézik a Nyuszi Pétert az magyar televízió gyerekműsoros sávjában, azért abban jóval mélyebb mondanivaló, kidolgozottabb a cselekmény, hihetőbbek a szereplők és a tudományos megalapozottságával is leiskolázza az interstellart, pedig az animált nyulakról szól, akik beszélnek és ruhát hordanak. Egyébként a feleségemnek is tetszett, mondjuk ő rajong a barátok köztért is...

Segna 2015.05.04. 01:27:13

@Analking Skywalker: ez elég nagyképűre sikerült, mondhati pikírtes bemondás lett.
A feleséged helyében pedig megjegyezném, h jó bunkó vagy, de nem jegyzem meg, ez az ő dolga, lapozzunk!

Megengedve, bár nem bizonyítva, h a Nyúl Péter nagyobb mélységeket hordoz, a filmet jónak tartom, mert például sokakat elgondolkodtat, vitára sarkall. És bár nincs teljesen szinkronban az asztrofizika jelenleg elfogadott tételeivel, de ezt senki nem is várja el tőle. A sci-fi-ben ott a fi is. Ha a fekete lyukakról és gravitációs hullámokról szerzett legaktuálisabb ismereteink érdekelnek, ne amerikai filmet nézz. Javaslom, h a téma egyik ismert MAGYAR ászát kérdezd, aki a Columbia egyetemen professzor. Ha kéred priviben megadom az e-mail címét.
A cselekmény érdekes és mondjuk az Avatar féle lineáris borzalomtól fényévekre van.
A zene és a képi világ nem tolakodó.
A színészi játék ízlés dolga, én nem éreztem hátviszketősen rossznak egy karakter sem. (mondjuk UTÁLOM a főhőst alakító hapsit, de ez nem ide tartozik, hogy én nem tudok a baltaarcától elvonatkoztatni) a főhős girhes fruskát meg egy feketelyuk mellett várva is hosszú évek múlva kívánnám meg... akkor már a robot! 65%-ra levéve a humorát.
Összességében évek óta az egyik ritka olyan biztató jel, hogy talán van még rendes filmgyártás is, és nem csak remake, meg folytatás folytatásának a folytatása meg idióta, képregény adaptációk készülnek sci-fi címen.
Szép estét és sok sikert a nyulaknak!

Segna 2015.05.04. 01:29:43

@slartibartfast: írjál a Ház a tónál-ról! Na, ott majd kapsz hideget, meleget! ;-) (egy kicsit az is sci-fi na, jó nagyon kicsit)

slartibartfast 2015.05.23. 15:46:07

@Segna: Nem láttam még, de akkor itt az ideje. Szeretem a megosztó filmeket .) Köszönöm a tippet.
süti beállítások módosítása