NÉVJEGY
Trance (Transz)
évjárat: 2013, angol
gyártó: Cloud Eight Films, Pathé International, Film4 Productions, Indian Paintbrush, Fox Searchlight Pictures
műfajilag: thriller, krimi
rendezte: Danny Boyle
főszereplők: James McAvoy, Rosario Dawson, Vincent Cassel
Szerencsés vagyok, hisz újra láthattam egy James McAvoy filmet, aki nagyon gyorsan a kedvenceim közzé katapultálta magát, és habár a Transzban is kifejezetten jól teljesít, ez a film azért nem csak róla szól. Kevésbé is tudott brillírozni, mint mondjuk a Mocsokban. Ez persze nem gond, főleg, hogy Rosario Dawson és Vincent Cassel is főszerepet kapott, akiket meg már jóval régebbről nagyon bírok, és külön öröm volt őket egy sztorin belül látni. Az csak hab a tortán, hogy a Transzot az a Danny Boyle rendezte, akinek többek között a 28 nappal később, A part, vagy, hogy mást ne mondjak, a Trainspotting c. filmeket köszönhetjük. A felsorolásból is kiderül, hogy Mr. Boyle nagyon szabadon jár-kel a különböző műfajok között és hiába kapott például A part anno nagyon rossz fogadtatást, jómagam eddig minden általa dirigált produkciót színvonalasnak tartottam.
Na, de mi is a sztori? Simon (James McAvoy) megrögzött szerencsejátékos, aki pókeren nagyon sokat veszít, majd még többet kér kölcsön - hátha végre a szerencse mellé áll -, hogy aztán ezeket az összegeket is bebukja. Így sok lóvéval és sokfelé tartozik. Mivel egy aukciós házban dolgozik, ahol igazi ritkaságszámba menő festményeket is elárvereznek, kiötli a tökéletes műkincs lopás tervét. Ami ott hiúsul meg, hogy frankón kiprovokál magának egy fejsérülést, ami után amnéziába esik és fogalma sincs, hova dugta a meglovasított méregdrága festményt. A bandavezér (merthogy nem egyedül végzi ám a piszkos munkát), Franck (Vincent Cassel) persze totál berág és módszeresen gyötörni kezdi Simont. Úgy tűnik viszont, hogy az erőszak nem segít, ezért kénytelenek bevonni egy szakavatott hipnotizőrt, Elizabethet (Rosario Dawson). Innentől kezdve elszabadul egy "kisebb" pokol és folyamatosan döbbenünk rá, hogy marhára semmi sem az, aminek látszik.
PRO: Nagyon szerettem a Transzot, igazán szórakoztató egy film. Príma a zenei aláfestés, tetszetős a képi világ, az audiovizuális élményt angolosan és színvonalasan tálalták. A vizuális élményhez Rosario is...khmm...nagyban hozzájárult, egy nem mindennapi és bevállalós jelenettel, amiben tényleg mindent megmutat és hát nem panaszkodhat. Maga a történetvezetés is nagyon rendben van a kezdeti nehézségek (kb. első 30 perc) után, és momentán több pontja is volt a filmnek, amikor fogalmam nem volt, hogy most hipnotizált elmében, valóságban vagy valós őrületben járunk.
KONTRA: A hipnotizáció központi téma, amivel kapcsolatban én meglehetősen szkeptikus vagyok. Persze ez nem vette el a kedvem, hisz akkor kb. negyed óra múlva kikapcsolom a filmet, de egyes jelenetek hipnotikus mélységét már tulzónak találtam. Aki nagyon-nagyon szkeptikus a témával kapcsolatban vagy zsigerből elutasító, az inkább ne is nézze meg a Transzot. Negatívum még, hogy az elején kissé lassan építkezett a sztori.
tibike: 8/10, imdb: 7/10 (59.889), rottentomatoes: 68%